Пълнен шаран за Никулден

Пълнен Шаран

 

 


Шаран с лук и орехи за Никулден 

 

Тази рецепта е много ценна за мен, защото съм я получила и научила заедно с нагледен урок  - стъпка по стъпка. (Благодаря ти Силве!) Това беше преди 10 години и все още я приготвям за всеки Никулден. Опитвала съм и шаран в тесто, но не ми допада, така както тази рецепта в която имаме препечена коричка на рибата. 
По рецепта се приготвя на 5-ти декември и се сервира на другия ден.  Като престои е по-вкусен, но ако нямате време може да го опечете и на самият празник. За тези 10 години да съм го правила 2-3 пъти предварително.
С почистването на шарана до пълненето му на мен ми отнема 2 часа, някоя по чевръста домакиня може да се справи и по-бързо. В последствие се пече още 2-3 часа в зависимост от теглото на шарана. Смята се по час на килограм. 5 часа средно ще ви трябват, за да го приготвите.


Вижте необходимите продукти: 


2-3кг шаран - почистен и осолен
7-8 глави червен лук - нарязан на ситно
2 чаени чаши смлени орехи
2 резенчета лимон нарязани на кубчета
1/2 чаена чаша олио - за запържване на лука
4-5 стръгчета магданоз
1 чаена лъжичка мащерка - смляна
1 ч. л. чубрица 
1 ч. л. червен пипер
1 ч. л. сол - за сместа

Пригответе сместа във тенджера:
Лукът се запържва в олиото докато омекне и се прибавят останалите съставки, последно орехите. Разбъркват се няколко пъти, колкото да им усетите аромата и махате от котлона. 
Включете фурната да загрява на 160℃. Решетката е на най-ниското ниво.
Със сместа се пълни шарана и се зашива с дебела игла. (Догодина ще пробвам с клечки за зъби, видях го като идея и ми се струва по-лесно от шиенето). Покрива се с резенчета лимони и се слага да се пече. Ако остане от сместа я разпределете под шарана. Налейте и чаша вода на дъното на тавата
След час и половина махнете лимоните, за да се запече коричката. Когато ви се стори приятно запечена го вадете. Зависи и от силата на фурната, но около 2 часа и половина съм пекла, всеки път като моята фурна е по-слаба.
За най-добър вкус приберете на студено, до другият ден.
Не забравяйте да махнете конеца!

Идеи за поднасяне:
Сервирайте с нарязани парченца лимон и червено вино! 
Честит Никулден!

Съвети:
По възможност помолете някой да ви помага, за почистването и да държи шарана докато го пълните и зашивате.
Веднъж нарязах лука на едро и не ми хареса консистенцията на сместа.
И орехите да не са нарязани или начукани, а смлени

Успех! 










 

Коментари

Популярни публикации